Wat je de eerste 10 minuten op je werkdag doet, geeft waarschijnlijk aan hoe productief de rest van je werkdag zal worden. Hieronder volgen zes dingen die de meest succesvolle mensen doen.
1: Zorgen voor comfort
Om je dag te laten slagen, moet je ervoor zorgen dat je werkomgeving comfortabel is. Je stoel moet goed afgesteld zijn, je monitor moet op een goede hoogte en afstand voor je ogen zijn en je toetsenbord moet op de juiste plaats liggen. Al deze dingen zorgen voor een goede lichaamshouding en verhogen de productiviteit.
2: To-do lijstje doornemen
Door zo’n lijstje door te nemen weet je wat de belangrijkste taken van de dag zijn en kun je alvast een dagplanning uitdenken. Zo zorg je ervoor dat je alles op tijd af zult hebben en niets vergeet. Daarnaast kun je goed successen visualiseren wanneer je mentaal even door je dagtaken heen gaat. Dit visualiseren van succes helpt om daadwerkelijk successen te bereiken.
3: Prioriteiten stellen
Enkel het doornemen en afwerken van je to-do lijstje is eigenlijk niet voldoende. Je moet inzien welke taken prioriteit hebben boven andere. Op die manier kun je het beste je dag inplannen. Pas de volgorde van de taken op je lijstje dus aan zodat de belangrijkste taken bovenaan komen te staan, dan heb je later op de dag nog tijd over voor de wat minder belangrijke taken.
4: Even pauze nemen en bij jezelf stilstaan
Een stukje mindfulness op de werkvloer. Het klinkt misschien wat zweverig, maar aandachtigheid voor jezelf kan je redden in hectische situaties. Het zorgt ervoor dat je rustig blijft en jezelf niet verliest in de hectiek. Als je dag al begint met veel stress, dan belooft dat niet veel goeds voor de rest van de dag. Zorg dat collega’s en stresssituaties niet de overhand krijgen en blijf bij jezelf.
5: De werkplek op orde houden
Na een lange werkdag waarin je veel telefoontjes hebt gepleegd, e-mails hebt verstuurd en aan vergaderingen hebt deelgenomen, sta je nu niet echt te springen om je werkplek te gaan opruimen. Grote kans dat je dit laat liggen tot de volgende dag. Begin dan echter wel de volgende ochtend met het op orde brengen van je werkplek. Rommel stapelt zich namelijk gauw op en dan verlies je het overzicht. Een opgeruimde werkplek geeft ruimte in je hoofd om de dagtaken goed te kunnen overzien.
6: Strategisch door je e-mails heen gaan
Succesvolle mensen weten het belang van je tijd goed te benutten en kunnen daardoor heel strategisch door hun e-mails heen gaan. In de eerste tien minuten van de werkdag bekijken ze vlug alle binnengekomen e-mails en besluiten welke beantwoord moeten worden en welke niet. Als je hier prioriteiten stelt dan bespaar je jezelf veel tijd. E-mails verwerken kan namelijk een zeer tijdrovend klusje zijn, maar het is niet altijd nodig. Bekijk dus welke e-mails belangrijk zijn en richt je alleen daar op. Dit zal veel tijd opleveren voor belangrijkere taken.